מהו ומי הוא המתבונן שבנו? סאקשי הוא מושג בסנסקריט. הוא העד המתבונן הפנימי שצופה במה שקורה בתוכנו . חשיבות הבנת המושג, מאפשרת לזהות אותו בתוכנו. הצופה, הפאסיבי שמתבונן בתחושות, ברגשות ובמעשים שלנו, הוא “האני האמיתי”. תארו לכם שבכל סיטואציה בחיים, אם תיקחו רגע צעד אחורה ותתבוננו במה שקורה בחיים שלכם באופן אובייקטיבי, כל הסיטאוציה פתאום תראה אחרת ותאפשר לכם “מרווח נשימה” לתגובה הנכונה.
מה נלמד?
ב- 6 מפגשים , נעמיק את ההכרות עם המושג המתבונן ונתרגל את יישומו בחיי היום יום. כל מפגש יתמקד בהיבט אחר של הנושא, בישלוב עם מטאפורות, דוגמאות ודיון קבוצתי .
נושא: מהו ומי הוא סאקשי, העד המתבונן?
היכרות עם המושג סאקשי כ”עד הפנימי”.
הבנת הרעיון של התבוננות פנימית ללא שיפוטיות בעזרת מטפורת ” נחש וחבל“.
הסבר כיצד לידי ביטוי המתבונן ובחיי היומיום.
תרגול: מדיטציה קצרה להתבוננות במחשבות ורגשות ללא תגובתיות. הצגה של אשטנגה יוגה – 8 השלבים למדיטציה מהיוגה סוטרות של פטנג’לי.
נושא: אמנות ההתבוננות ללא שיפוטיות
תוכן המפגש:
כיצד להבחין בין התבוננות מרוחקת, להזדהות עם מחשבות.
ניתוח דפוסי מחשבה ורגש מנקודת מבט של עד בעזרת מטפורת “האיש העשירי“.
התמקדות במודעות לרגע ההווה.
היכרות עם המושג- “דהארמה“.( למה הכרחית למדיציה נכונה)
תרגול: התבוננות ממוקדת במחשבה או רגש ספציפי לזמן מוגדרי. יאמה וניאמה (שלב 2,1 באשטנגה יוגה)
נושא: המתבונן והאינטראקציות והקונפליקטים שיש בחיים שלנו
תוכן המפגש:
ניתוח תגובות רגשיות במערכות יחסים.
כיצד להפחית תגובתיות ולהגיב או לא להגיב מתוך מקום של הבנת המציאות כפי שהיא, ללא עיוותים.
דוגמאות מתוך יחסים אישיים ומקצועיים.
היכרות עם המושג “אהמקארה“. ( אגו, אינטלקט, מקבל ההחלטות) בעזרת מטפורת “הכיכרה“.
תרגול: תרחישים מבוימים: תגובות מנקודת מבט של סאקשי לעומת תגובות אינסטינקטיביות.
נכיר את המושגים אסנה ופרנאיאמה (שלבים 4,3 באשטנגה יוגה)
נושא: ניהול רגשות ותחושות .זיהוי מצבים המערערים אותנו ודרכי התמודדות.
תוכן המפגש:
הבנת הקשר בין התבוננות עצמית, בגרות נפשית וחוסן רגשי.
זיהוי מצבים המעוררים מתח וכיצד להתמודד איתם.
עקרונות לבניית איזון נפשי באמצעות תרגול.
הצגת המושגים “ראגה ודווישה” ו- 4 “הפורושה-ארטה” ( מה אדם באמת רוצה) בעזרת שימוש במטאפורת – “העץ“
תרגול: מדיטציה מודרכת להתבוננות רגועה ברגש חזק. נכיר את פרטיאהארה ודהארנה (שלבים 5,6 באשטנגה יוגה)
נושא: כלים מעשיים ליישום מיידי
תוכן המפגש:
שילוב נקודת המבט של הסאקשי בקבלת החלטות.
ניתוח אירועים יומיומיים מנקודת מבט של עד.
פיתוח תרגולים אישיים להטמעה ביומיום.
הכרות עם המושג ” אוידיאה” ( הידע המוסתר שגורם לבורות וסבל) בשימוש במטפורת “האש“.
תרגול: כתיבה אישית על חוויה יומיומית והתבוננות כיצד הסאקשי שינה את הגישה.
הצגת המושגים דהיאנה וסמאדהי (שלבים 8,7 באשטנגה יוגה)
נושא: המסע האישי עם המתבונן
תוכן המפגש:
שיתוף תובנות וחוויות שנאספו במהלך הסדנה.
הבנת הקשר בין סאקשי לאושר פנימי (אננדה) והשראה להמשך תרגול.
הצעת תרגולים וכלים להמשך הדרך.
תרגול: מדיטציה מסכמת המשלבת את כל העקרונות שנלמדו.
סיכום: תובנות אישיות מהמפגשים ודיון פתוח
הסדנא בנויה על הכתבים בני אלפי שנים:
יוגה סוטרות של פטנג’לי
בהגווד גיטה
אדהי שאנקרה – אטמה בודהה
יוגה ואסישטה
אופנישדות (כמו אישא או קאטהא)
וודנטה סוטרות
המיפגשים מתקיימים ביום XXXXXX
בשעה 19:30 עד 21:30
במיקום:
בתאריכים:
מחיר למשתתף: למשלמים מראש 395 ש”ח.