סדנא - "סאקשי" - המתבונן

מהו ומי הוא המתבונן שבנו? סאקשי הוא מושג בסנסקריט. הוא העד המתבונן הפנימי שצופה במה שקורה בתוכנו .   חשיבות הבנת המושג, מאפשרת לזהות אותו בתוכנו. הצופה, הפאסיבי שמתבונן בתחושות, ברגשות ובמעשים שלנו, הוא “האני האמיתי”. תארו לכם שבכל סיטואציה בחיים, אם תיקחו רגע צעד אחורה ותתבוננו במה שקורה בחיים שלכם באופן אובייקטיבי, כל הסיטאוציה פתאום תראה אחרת ותאפשר לכם “מרווח נשימה” לתגובה הנכונה. 

מה נלמד?

ב- 6 מפגשים , נעמיק את ההכרות עם המושג המתבונן ונתרגל את יישומו בחיי היום יום. כל מפגש יתמקד בהיבט אחר של הנושא, בישלוב עם מטאפורות, דוגמאות ודיון קבוצתי .

תכנים עיקריים

  • הבנת מהות המתבונן והיכולת ליישמו בחיי היום יום.
  • פיתוח  חוסן נפשי וגישות להתמודדות עם אתגרי החיים
  • רכישת כלים מעשיים להתבוננות פנימית ושיפור מערכות יחסים
  • איך לעשות מדיטציה כפי שכתוב ביוגה סוטרות של פטנג’לי ולמה זה כל כך חשובה לניהול החיים

 

מפגש 1: היכרות עם המתבונן

נושא: מהו ומי הוא סאקשי, העד המתבונן?

DALL·E 2025-01-29 09.21.56 - A coiled snake on the ground at night, appearing threatening. A flashlight beam revealing that it's actually just a rope

 תוכן המפגש:

    • היכרות עם המושג סאקשי כ”עד הפנימי”.

    • הבנת הרעיון של התבוננות פנימית ללא שיפוטיות בעזרת מטפורת ” נחש וחבל“.

    • הסבר כיצד לידי ביטוי המתבונן ובחיי היומיום.

    • תרגול: מדיטציה קצרה להתבוננות במחשבות ורגשות ללא תגובתיות. הצגה של אשטנגה יוגה – 8 השלבים למדיטציה מהיוגה סוטרות של פטנג’לי.

 

מפגש 2: פיתוח יכולת ההתבוננות

נושא: אמנות ההתבוננות ללא שיפוטיות 

Leonardo_Kino_XL_A_group_of_ten_travelers_crossing_a_river_dre_0

תוכן המפגש:

    • כיצד להבחין בין התבוננות מרוחקת, להזדהות עם מחשבות.

    • ניתוח דפוסי מחשבה ורגש מנקודת מבט של עד בעזרת מטפורת “האיש העשירי“.

    • התמקדות במודעות לרגע ההווה.

    • היכרות עם המושג- “דהארמה“.( למה הכרחית למדיציה נכונה)

    • תרגול: התבוננות ממוקדת במחשבה או רגש ספציפי לזמן מוגדרי. יאמה וניאמה (שלב 2,1 באשטנגה יוגה) 

 

מפגש 3: כיצד בא לידי ביטוי במערכות יחסים

 נושא: המתבונן והאינטראקציות והקונפליקטים שיש בחיים שלנו

Leonardo_Kino_XL_A_majestic_golden_chariot_with_intricate_carv_6
  • תוכן המפגש:

    • ניתוח תגובות רגשיות במערכות יחסים.

    • כיצד להפחית תגובתיות ולהגיב או לא להגיב מתוך מקום של הבנת המציאות כפי שהיא, ללא עיוותים.

    • דוגמאות מתוך יחסים אישיים ומקצועיים.

    • היכרות עם המושג “אהמקארה“. ( אגו, אינטלקט, מקבל ההחלטות) בעזרת מטפורת “הכיכרה“.

    • תרגול: תרחישים מבוימים: תגובות מנקודת מבט של סאקשי לעומת תגובות אינסטינקטיביות.

    •  נכיר את המושגים אסנה ופרנאיאמה (שלבים 4,3 באשטנגה יוגה)

 

מפגש 4: כיצד המתבונן נותן לנו חוסן נפשי שכל כך רצוי לנו.

נושא: ניהול רגשות ותחושות .זיהוי מצבים המערערים אותנו ודרכי התמודדות.

Leonardo_Kino_XL_A_majestic_ancient_tree_with_vast_roots_sprea_6
  • תוכן המפגש:

    • הבנת הקשר בין התבוננות עצמית, בגרות נפשית וחוסן רגשי.

    • זיהוי מצבים המעוררים מתח וכיצד להתמודד איתם.

    • עקרונות לבניית איזון נפשי באמצעות תרגול.

    • הצגת המושגים “ראגה ודווישה” ו- 4 “הפורושה-ארטה” ( מה אדם באמת רוצה) בעזרת שימוש במטאפורת – “העץ

    • תרגול: מדיטציה מודרכת להתבוננות רגועה ברגש חזק. נכיר את פרטיאהארה ודהארנה  (שלבים 5,6 באשטנגה יוגה)

 

מפגש 5: המתבונן בחיי היומיום

נושא: כלים מעשיים ליישום מיידי

  • תוכן המפגש:

    • שילוב נקודת המבט של הסאקשי בקבלת החלטות.

    • ניתוח אירועים יומיומיים מנקודת מבט של עד.

    • פיתוח תרגולים אישיים להטמעה ביומיום.

    • הכרות עם המושג ” אוידיאה” ( הידע המוסתר שגורם לבורות וסבל)  בשימוש במטפורת “האש“.

    • תרגול: כתיבה אישית על חוויה יומיומית והתבוננות כיצד הסאקשי שינה את הגישה. 

    • הצגת המושגים דהיאנה וסמאדהי (שלבים 8,7 באשטנגה יוגה)

 

מפגש 6: סיכום ותובנות

נושא: המסע האישי עם המתבונן

Leonardo_Kino_XL_A_brilliant_sun_glowing_behind_dramatic_storm_2
  • תוכן המפגש:

    • שיתוף תובנות וחוויות שנאספו במהלך הסדנה.

    • הבנת הקשר בין סאקשי לאושר פנימי (אננדה) והשראה להמשך תרגול.

    • הצעת תרגולים וכלים להמשך הדרך.

    •  הצגת המושג “ג’יוואן מוקטי” (חופשי בחיים האלה).דרך מטאפורת “השמש והעננים“.
    • תרגול: מדיטציה מסכמת המשלבת את כל העקרונות שנלמדו. 

    • סיכום: תובנות אישיות מהמפגשים ודיון פתוח 

הסדנא בנויה על הכתבים בני אלפי שנים:

  1. יוגה סוטרות של פטנג’לי

    • פטנג’לי עוסק במושג של התבוננות פנימית (Pratyahara) ויכולת להיות העד לנעשה בתודעה, במיוחד דרך האיברים השביעי והשמיני (דאהרנה וסמאדהי).
  2. בהגווד גיטה

    • פרקים 2 ו-6 מתארים את מושג ה”סאקשי” כמצב שבו האדם מתבונן ללא תגובתיות. הגיטה מדגישה את יכולת ההתבוננות כמרכזית לתרגול היוגי.
  3. אדהי שאנקרה – אטמה בודהה

    • שאנקרה מתאר את המצב של “סאקשי” כאחד המאפיינים של ה”אטמן”, המתבונן ללא הזדהות בעולם התופעות.
  4. יוגה ואסישטה

    • הטקסט מדגיש את הסאקשי כאמצעי להשתחררות מהסבל ולהגעה להארה. הוא משלב סיפורים על מצבים שבהם התודעה יכולה להתבונן מבלי להיות מעורבת.
  5. אופנישדות (כמו אישא או קאטהא)

    • האופנישדות מתארות את ה”עקרון הצופה” בתוך כל אדם, אשר נותר נייטרלי ונוכח בכל חוויה, אך אינו מזדהה איתה.
  6. וודנטה סוטרות

    • מתארות את מושג ה”עֵד” כאחד ממרכזי הפילוסופיה של וודנטה, תוך דיון על חוויות אישיות והיכולת לראות מעבר לאגו.

המיפגשים מתקיימים ביום XXXXXX

בשעה 19:30 עד 21:30 

במיקום: 

בתאריכים:

מחיר למשתתף: למשלמים מראש 395 ש”ח.

מעביר הסדנא
אדם פרנקלין- אחרי כמעט 30 שנה כמנהל בכיר ויועץ, החלטתי לבנות ולהעביר סדנא שמבוססת על לימודי אדוויטה ודנטה שאותם אני לומד כ- 6 שנים במסגרות שונות, כולל כשנתיים באופן פרונטלי עם מורים מסורתיים. הידע העצום והעמוק המצוי בכתבים חשף אותי למגוון רחב של תובנות שמסייעות לי גם בחיים האישיים וגם במקצועיים ואת הידע הזה אני רוצה לשתף עם איתכם כדי לתת מבט חדש,אינטיליגנטי, מרתק ומרענן על החיים מתוך ידע שקיים אלפי שנים שהיה שמור ומוגבל עד לאחרונה רק למעטי מעטים. לקרוא עוד על הנושא תוכלו למצוא אצל מורים כגון: פראטיגטמננדה, בודהטמננדה, סארוופריאמננדה, ויויקננדה, סהדגורו, רם דאס, סוומי דיאיננדה סרסוואטי,  רמנה מהרשי, מוג’י, אדי שנקרה צ’אריה, קרישנמורטי.