איך לראות את העסק דרך התוכנית העסקית?

:  כמעט כל עסק בנוי  מאותם 3 גורמים וכדי להבין את זה אתן שתי דוגמאות :

אחת מעולם הרכב ואחת מהחיים האישיים שלנו

אם נסתכל על העסק כמו שמתסכלים על תנועת רכב בכביש, ונאמר שהמהירות של הרכב דומה כמה רווח או הצמיחה של העסק אז נראה 3 חלקים

 הכביש

המכונית

הנהג

המהירות של הרכב תלויה בכל הגורמים הללו וביחסים ביניהם

אם נסתכל רגע על הכביש ותנאי הנסיעה שכוללים את: איכות הכביש, המכוניות האחרות,רוחב הכביש,תנאי מזג האויר, בקיצור כל מה שמתרחש מחוץ לרכב ושיש לנו עליו כמעט אפס שליטה נבין שהדברים היחידים שאנחנו כן יכולים לשלוט בהם: האם ניסע בכביש הזה או בכביש אחר או האם ניסע עכשיו או אחר כך. אבל להשפיע על התנאים מרגע שהתחלנו לנסוע – זה בלתי אפשרי

כלומר זאת בחירה שאפשר לעשות בהתחלה ולהשפיע עליה בהמשך או לשנות כיוון זה כבר יותר מסובך

,המהירות כמובן מושפעת מאוד מאיכות הרכב שבו אנחנו נוסעים,זה כבר הרבה יותר ברורכדי שהמכונית תיסע מהר אנחנו צריכים לתכנן אותה נכון ולהתייחס למגוון פרמטרים כגון יחס כוח  למשקל,מבנה, איכות חורי הגלם והגימור וכיוצ’.על איכות המכונית אנחנו יכולים להשפיע  כל הזמן ולא רק בהתחלה

אחרון חביב הוא הנהג, שגם אם נשים אותו על  מסלול של פורמולה 1 עם תנאי שטח ואקלים מצויינים ,יש סיכוי סביר שהוא לא ימצה את הפוטנציאל של המהירות אם לא יהיה מיומן מאוד

שלושת הגורמים הללו – גם דומים לחיים האישיים שלנו : הסביבה, הגוף הפיזי שלנו והמצב המנטלי/נפשי/ אנרגטי

:אם נחזור לעולם המסעדנות אז נוכל לראות את שלושת הגורמים הללו בצורה הזא

המיקום, המסעדה והגורם האנושי

התוכנית העסקית בנויה על שלושת החלקים הללו ומסבירה את הקשר של כל אחד מהם למספר פרמטרים שהם הלב של התוכנית העסקית. כל אחד מהגורמים הללו משפיעים שירות ובעקיפין על ההשקעה הכספית שנידרשת בעסק , מחזור ההכנסות הצפוי של העסק, הרווח הצפוי מהעסק ובסוף החזר ההשקעה והתשואה של ההשקעה, כלומר כדאיות  כלכלית של פתיחת העסק אל מול אלטרנטיבות אחרות של הכסף שיש לנו. אז כל ההסברים כאן תמיד יחזרו לבחינה מול המרא”ה של העסק:

השקעה

מחזור הכנסות

רווח

  איתנות

 החזר השקעה ותשואה

 

כדי להשלים את התמונה, חשוב שנבין על מה ניתן להשפיע כשכתבים תוכנית עסקית מה החשיבות של כל מרכיב וכמה קל לשנות אחר כך את התוכנית לפי המציאות בשטח.

המיקום שהוא בדוגמא שלנו הכביש ותנאי מזג האוויר או הסביבה שבה אנחנו חיים, הוא מרכיב קריטי בתוכנית ולאחר שעשינו את ההחלטה לגביו קשה מאוד לשנות.זה כמו להחליט לעבור לגור בעיר אחרת או להעביר את הילד בית ספר או להחליף את בן הזוג שלך

המסעדה בדוגמא שנתתי היא כמו הרכב, כאשר אנחנו בוחרים רכב או בונים מסעדה יש הרבה מאוד שיקולים מעבר למיקום: סוג, המזון, זוג העיצוב, המחיר  לצרכן, האווירה, השירות ועוד.   יש מגוון של פרמטרים שאותם יש לשקלל לתוך התוכנית ולראות שוב כיצד הם משפיעים על “המרא”ה” של בעסק.

הגורם האנושי – או המצב המנטלי/רגשי/אנרגטי שלנו מייצג כמובן הנהג. נכון שכל הרוגמים הללו חייבים להסתנכרן באופן מולחט בשביל למקסם את מטרת העסק , הגורם האנושי הוא גם הגורם הכי קל להשפעה הכי קל לשינוי, הכי ובכך גם בעל השפעה גדולה מאוד בטווחים  קצרים וביום יום. ניתן להחליף את הנהג כל יום או כל משמרת במסעדה.את המיקום ומבנה המסעדה לא ניתן לשנות על בסיס יומי. 

הגורם האנושי הוא גם זה שיחליט בסוף האם הוא עושה תוכנית עסקית או ל

אז את כל הקשרים בבין “המרא”ה” לבין המיקום, המעסדה והגורם האנושי תוכלו למצוא באופן מפורט בפוסטים ספציפיים