השפעת סוג המסעדה על ההשקעות
לבחירת סוג המסעדה יש השפעה עצומה על ההשקעה. סוג המסעדה תשפיע על רמת העיצוב והגימור, כמות היועצים, עלות הבנייה, גודל המקום, סוג השירות,גדול המטבח והמחסן,סוגי התשתיות ועוד.
סוג המסעדה יקבע את המחיר למטר שנשלם כדי להקים את מקום. אפשר בחלל של 100 מ”ר רבוע להוציא 5000 ש”ח למטר ואפשר גם 15,000 ש”ח למטר . ההבדל בין השניים הוא 1,000,000 ש”ח של השקעה שצריך להחזיר.
לא הגיוני להוציא על חנות של פלאפל שבה המחיר הממוצע למנה הוא 20 ש”ח – 15,000 ש”ח למטר. אכן יש קשר בין עלות המנה הממוצעת לגובה ההשקעה. חייב להיות שם הגיון שמסתדר עם הקונספט.
הרי שאם נרצה להחזיר השקעה גבוה עם 20 ש”ח לסועד , נצטרך הרבה מאוד סועדים והקונספט צריך להיות מכוון לכיוון הזה. לדוגמא מקום מפואר בתחנת רכבת מרכזית או בשדה תעופה.
בתוכנית העסקית יש לבדוק את היחס בין ההשקעה, לבין המחזור הצפוי שממנו יגזר בסוף הרווח ולוודא שהכול “עושה שכל” . כי אם השקענו 1,000,000 ש”ח בחנות פלאפל מפוארת ומוכירם שם מנה ב- 20 ש”ח לסועד. כדי להחזיר את ההשקעה לדומגא בשנתיים צריך להרוויח כל חודש- כ- 40,000 ש”ח. כדי להרוויח 40,000 ש”ח בחודש צריך לעשות מחזור חודשי של בין 800,000 לפני מע”מ ( בריווחיות של 5%) ל- 300,000 לפני מע”מ ( כ- 14%) .
כלומר ב- 20 ש”ח למנה – אנחנו צריכים להכניס לעסק בין 40,000 איש בחודש – יותר מ- 1000 ביום
לבין 15,000 איש – כ- 500 איש ביום .
יש לוודא היטב שהמקום יכול להכיל את המספרים הללו והמיקום מרכזי ומביא הרבה תנועה.
ראינו כמה החשבון הממוצע ללקוח הוא קריטי בהשפעתו על החזר ההשקעה,שתיכנון הקונספט חייב להיות מחובר לגובה ההשקעה ולעלות המנה הממוצעת לצרכן.
הקונספט גם מגדיר את התפריט, איכות חומרי הגלם, איכות כוח האדם, עלויות התפעול,עלויות השיווק ועל כך תוכלו לקרוא כאן.
קונספט פשוט – פחות יועצים, פחות גימור, פחות בנייה, פחות ציוד
פחות יקר.
קונספט מורכב- יותר יועצים, יותר גימור, יותר בנייה, יותר ציוד
הרבה יותר יקר.
בעולם מושלם : השקעות נמוכות, מחזור גבוה, הוצאות נמוכות, רווח גבוה, החזר השקעה מהיר.