עשה ואל תעשה בבחירת מיקום ואיך זה משפיע על התוכנית העסקית
החלטתם שאתם הולכים לפתוח מסעדה.סיפרתם לחברים שמייד מתגייסים לעזור. כל כמה ימים מתקשר חבר אחר ומספר לכם על נכס שאולי יכול להתאים לכם.אותם חברים אומרים לכם גם שהכי חשוב זה לסגור הסכם שכירות , כל השאר אחר כך זה שטויות.במקרה חבר של חבר מספר לכם על מיקום מצויין ושכדאי לרוץ לסגור כי זה מיקום חם. אתם מגיעים למקום וזה באמת נראה לכם מיקום מעולה. אתם רצים לטיוטות ומתעלמים מהאותיות הקטנות ורצים וחותמים
עכשיו יש לכם ביד נכס וחוזה שכירות שכתוב בו שיש לך 3 חודשים “גרייס” כדי לבנות את העסק ואחר כך תשלם דמי שכירות של 30,000 ש”ח לחודש
האסימון עדיין לא נפל, אבל גם זה יגיע. יש לך 3 חודשים להפוך את החלום למציאות: לבנות כיוון שמתאים לקהל יעד ולאחר מכן לבנות תפריט ולבנות את המקום ולגייס את הכסף ולגייס כוח אדם ולהכשיר אותו ולסגור הסכמים עם ספקים ולהוציא רישין עסק ועוד ועוד והרשימה ארוכה
אמנם בלי מיקום אין עסק, אבל המיקום צריך להיות חלק בלתי נפרד מהתיכנון המקדים שלך
אם אתה מגלה אחרי הפתיחה שאנשים לא מגיעים כי אין חנייה או כי יש 100 מטר ממך משהו שמכין את אותו מוצר יותר טוב ממך, או שאין שום סיכוי שהעסק יוכל לשלם את שכר הדירה הזה כי הוא גבוה מדי ואתה לא תכננת כמה אתה יכול לשלם שכר דירה ועוד הרבה הפתעות לא נעימות
אז איזה פרמטרים כן צריך לקחת בחשבון ולהכניס לתוכנית העסקית
הנה מספר פרמטרים שצריך לקחת בחשבון
גודל הנכס– ישפיע אחר כך על עלות שכר הדירה וההוצאות הקשורות לנכס כמו חשמל, ארנונה ועוד מיני אגרות וכמובן ישפיע על גובה ההשקעה.
הניראות של הנכס– כמה קל למצוא וכמה קל לראות מרחוק- משפיע על כמות האנשים שיכנסו לעסק
מחיר למ”ר של הנכס– יהיה גבוה יותר באיזורי ביקוש ונמוך יותר במקומות שקטים ולכן חייב להיות ביחס הגיוני לכמות האנשים שנכנסים לעסק
מתחרים– איזה מתחרים יש על אותו מוצר בדיוק ואיזה מתחרים יש לעסק שמתחרים על אותה הוצאה – עסק מזון אחר. כמה הם קרובים אליי, כמה הם מצליחים, איך הניראות שלהם לעומת שלי, מי הלקוחות שלהם, מתי הם עובדים חזק ומתי חלש, כמה אנשים נכנסים אליהם ביום ועוד שאלות רבות.
איזה עסק היה שם לפני?– האם היה לו רשיון עסק? האם היו לו בעיות עם השכנים? האם התשתיות שלו יכולים לחסוך לי בהשקעות? למה הוא סגר?
עובדים– האם זה איזור שיש בו ביקוש גבוה לעובדים? האם יש בעייה להשיג עובדים? האם זה מעלה את המחיר של העובדים?כמה המתחרים שלי משלמים לעובדים?
סוג העסק בהתאמה לאיזור– האם יש מי שיקנה את מה שאני מוכר? אולי אני יקר מדי לאיזור? אולי אני זול מדי לאיזור?אולי אף אחד באיזור לא אוכל טבעוני או משהו אחר? אולי לא יתנו לי להפעיל את הפאב בשעות מאוירות כדי לא להפריע לשכנים?
הגבלות חוזיות– המשכיר לא מוכן שתמכור אוכל כשר, המשכיר לא מוכן שתמכור קפה כי יש עסק אחר שזה מפריע לו. אולי בחוזה רשום שאסור לך לפתוח את העסק לפני השעה 09:00 .
חזרה למטפורה של הרכב: יש לכם פרארי ואתם נהגי מירוץ מדופלמים, אבל המקום היחיד שאתם יכולים לנהוג בו זה כביש כורכר צר ומשובש, מה הסיכוי שתצליחו למצות את הפוטנציאל שלכם?
אז המיקום משפיע רבות על התכנית העסקית וביחס לכל הפרמטרים של “המראה”
את היחסים שלהם המיקום עם כל אחד מהפרטרים הבאים תוכלו לקרוא בפוסטים מטה:
כיצד המיקום משפיע על ההשקעה
כיצד המיקום משפיע על המחזור
כיצד המיקום משפיע על הרווח
כיצד המיקום משפיע על איתנות פיננסית
כיצד מיקום משפיע על החזר ההשקעה והתשואה